Η Αθήνα του 1900, Τουλούζ Λοτρέκ & τα περίφημα κεραμικά της Ρόδου
Το Μουσείο Μπενάκη παρουσιάζει αυτό το φθινόπωρο 4 μοναδικές εκθέσεις. Σπάνια φωτογραφικά ντοκουμέντα της Αθήνας του 1917, αφιέρωμα στον Τουλούζ Λοτρεκ, τα περιζήτητα κεραμικά της Ρόδου και τις γλυπτικές συνθέσεις της Μαρίτσας Τραυλού.
Η Γαλλική Σχολή Αθηνών διοργανώνει στο Μουσείο Μπενάκη (Κτήριο της οδού Πειραιώς) έκθεση αφιερωμένη στην Αθήνα του 1917 με σπάνιο οπτικό υλικό που προέρχεται από τη φωτογραφική υπηρεσία του συμμαχικού εκστρατευτικού σώματος, το οποίο έδρασε στα Βαλκάνια στη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου και είναι γνωστό ως «Στρατιά της Ανατολής».
H Αθήνα του 1917
Πριν από εκατό χρόνια ακριβώς, στη διάρκεια του 1917, Γάλλοι φωτογράφοι και κινηματογραφιστές της Στρατιάς της Ανατολής πραγματοποίησαν εκατοντάδες λήψεις της Αθήνας.
Πρόκειται για σπάνιες πτυχές και εικόνες της πόλης, οι οποίες έχουν με την πάροδο του χρόνου λησμονηθεί ή χαθεί. Είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζεται αυτό το εξαιρετικά πλούσιο οπτικό αρχείο για την καθημερινή ζωή της πόλης, τα μνημεία, τους δρόμους και τις γωνιές της Αθήνας.
Η έκθεση βλέπει την Αθήνα του 1917 μέσα από τη ματιά και τις αναζητήσεις αυτών των ξένων στρατιωτών και προσπαθεί να εντοπίσει και να αναδείξει τα σημεία εκείνα που τους κέντρισαν το ενδιαφέρον και αποτέλεσαν βασική πηγή έμπνευσης.
Το υλικό που παρουσιάζεται στην έκθεση φυλάσσεται σήμερα στο Παρίσι(Établissement de Communication et de Production Audiovisuelle de la Défense, Médiathèque de l’Architecture et du Patrimoine).
Αφιέρωμα στον Τουλούζ Λοτρεκ
Το Μουσείο Μπενάκη παρουσιάζει από τις 25 Σεπτεμβρίου την έκθεση «Το Nέο Salon des Cent. Διεθνής Έκθεση Αφίσας. Αφιέρωμα στον Toulouse-Lautrec.»
H έκθεση στήνεται στο κτήριο της οδού Πειραιώς και θα διαρκέσει έως τις 12 Νοεμβρίου 2017.
To 2001 συμπληρώθηκαν εκατό χρόνια από το θάνατο του Henri de Toulouse-Lautrec.
Με αφορμή την επέτειο αυτή, εκατό κορυφαίοι γραφίστες από όλο τον κόσμο σχεδίασαν από μια αφίσα, τιμώντας τον ίδιο και το έργο του.
Οι αφίσες αυτές παρουσιάστηκαν στην έκθεση Le Nouveau Salon des Cent, στο Centre Pompidou, στο Παρίσι, το χειμώνα της ίδιας χρονιάς και έκτοτε σε πολλές πόλεις της Ευρώπης, της Ασίας και στην Αμερική.
Δεκαέξι χρόνια μετά, η έκθεση παρουσιάζεται στην Αθήνα, εμπλουτισμένη με πέντε πρωτότυπες αφίσες του Henri de Toulouse-Lautrec και μια του Pierre Bonnard από τη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλέξανδρου Σούτζου.
Δεκαέξι αφίσες που δημιουργήθηκαν από δεκαέξι Έλληνες δημιουργούς, με τις ίδιες προδιαγραφές της έκθεσης του 2001.
Τέλος, την έκθεση πλαισιώνουν προσωπογραφίες του Toulouse-Lautrec που έγιναν με διάφορες τεχνικές σε sketchbooks από τους σπουδαστές της Σχολής Βακαλό.
Επιμέλεια: Πάνος Κωνσταντόπουλος
Τα κεραμικά της Ρόδου
Η έκθεση «Ικαρος. Το Εργοστάσιο Κεραμικών της Ρόδου / 1928-1988» παρουσιάζει κεραμικά και αδημοσίευτο αρχειακό υλικό της ροδίτικης βιομηχανίας.
Τα εκθέματα προέρχονται από τη συλλογή του Γιάννου Θ. Ιωαννίδη και διατρέχουν όλη την περίοδο λειτουργίας του εργοστασίου.
Η ιταλική εταιρεία ICARO ιδρύθηκε το 1928 με στόχο την κατασκευή καλλιτεχνικών κεραμικών και κυρίως αντιγράφων των περιζήτητων κεραμικών Ιζνίκ, τα οποία υπήρχαν σε μεγάλες ποσότητες στα αρχοντικά της Λίνδου.
Το 1946, λίγο πριν από την αποχώρηση των Ιταλών, ο ρόδιος επιχειρηματίας Κωνσταντίνος Δ. Χατζηκωσταντής απέκτησε την πλειονότητα των μετοχών της εταιρείας και στη συνέχεια έγινε ο αποκλειστικός ιδιοκτήτης της επιχείρησης με την ελληνική πλέον επωνυμία ΙΚΑΡΟΣ.
Ο ξαφνικός θάνατός του το 1987 σηματοδότησε το τέλος του ΙΚΑΡΟΥ.
Η βιομηχανία καλλιτεχνικών κεραμικών ΙΚΑΡΟΣ αποτέλεσε σημαντικό πυλώνα για την οικονομία της Ρόδου, τόσο την περίοδο της Ιταλοκρατίας, όσο και μετά την ενσωμάτωση του νησιού με την Ελλάδα.
Παρέμεινε σε συνεχή λειτουργία για σχεδόν 59 έτη, παράγοντας τεράστια ποικιλία διακοσμητικών κεραμικών. Συνδέθηκε στενά με την τοπική κοινωνία μέσω της απορρόφησης σημαντικού εργατικού δυναμικού και της παραγωγής προϊόντων, τα οποία αποτελούν χαρακτηριστικά δείγματα της εγχώριας βιομηχανικής παραγωγής κατά τη διάρκεια του περασμένου αιώνα.
Χάρις στο μέγεθος και το εύρος της συλλογής αλλά και στη μακροχρόνια μελέτη του συλλέκτη, η έκθεση αποτελεί την πρώτη ουσιαστική προσπάθεια να αναδειχθεί η συνολική ιστορία του ΙΚΑΡΟΥ, μια ιστορία άρρηκτα συνδεδεμένη με το νησί της Ρόδου.
Επιμέλεια: Γιάννος Θ. Ιωαννίδης
Οι εγκαταστάσεις της Μαρίτσας Τραυλού
Η πρώτη αναδρομική έκθεση της Μαρίτσας Τραυλού στο Μουσείο Μπενάκη περιλαμβάνει πεντακόσιες περίπου γλυπτικές συνθέσεις που σκιαγραφούν τους πειραματισμούς της εικαστικού με τις φόρμες, τις τεχνικές και τα υλικά της κεραμικής τα τελευταία τριάντα χρόνια.
Οι πολύχρωμες δημιουργίες της, κυρίως από πορσελάνη αλλά και γκρε (stoneware), είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την οπτική πραγματικότητα και τον απέραντο κόσμο της θάλασσας.
Τα τρισδιάστατα κεραμικά της «Ψάρια», όπως και οι υποβλητικοί της «Αχινοί» μας μεταφέρουν στη μαγεία της σιωπής του βυθού.
Παράλληλα, στις εγκαταστάσεις της με τα λεπτεπίλεπτα σμήνη ψαριών ζωντανεύει η αίσθηση της αιώνιας ζωής.
Πρόκειται για έργα με δυνατή αίσθηση υφής και χρώματος, έντασης και πάθους, που εκφράζουν το μεγαλείο και τη χαρά της ζωής.
πηγή αρθρου: iefimerida.gr της Κατερίνας Πουλοπούλου
Επιμέλεια: Τάκης Μαυρωτάς